Buitenreclame is in staat om wekelijks miljoenen mensen te bereiken en is een zeer geschikt medium als het gaat om vergroten van naamsbekendheid en het activeren van consumenten. Het vormt echter een uitdaging om inzichtelijk te maken of OOH ook aan kan zetten tot aankoopgedrag, omdat consumenten buitenreclame vooral onbewust consumeren.
Om te onderzoeken of buitenreclame in staat is om keuzes van consumenten onbewust te beïnvloeden hebben Out of Home Masters, Clear Channel en Cool Creative, samen met beïnvloedingsexpert Niels Houtepen, een uniek experiment opgezet. O₂H verzorgde de creatie voor de verschillende buitenreclame-objecten.
Opzet van het experiment
Er werden vier proefpersonen gevraagd een route af te leggen door het centrum van Utrecht. Wat ze niet wisten, was dat er op hun route strategisch geplaatste ‘hints’ verborgen waren, o.a. in de vorm van meerdere buitenreclame-uitingen met daarop een pack-shot van een groene Tony Chocolonely reep. Het doel ervan was om te onderzoeken of consumentengedrag te beïnvloeden is door wat ze onderweg zouden tegenkomen… Na hun route door de stad kregen de deelnemers alle vier de opdracht van beïnvloedingsexpert Niels Houtepen om een willekeurig product te kopen in de supermarkt.
Resultaten van het experiment
Elke deelnemer kocht zonder enige sturing een reep Tony Chocolonely chocolade. Exact het resultaat waar we op hoopten en ook het resultaat dat Niels Houtepen vooraf al had voorspeld. In de tas waarmee deelnemers naar de supermarkt gingen zat namelijk al een gesloten envelop waarop voorspeld stond wat ze zouden kopen. Wat onze verwachting overtrof en wat we niet hadden durven voorspellen, is dat drie van de vier deelnemers voor een groene reep zouden kiezen; twee deelnemers exact de groene reep van de Tony Chocolonely buitenreclame en één deelnemer een lichtgroene. Voor ons hét bewijs dat buitenreclame, onbewust, iets had geactiveerd in de hersenen van onze deelnemers, waardoor zij tot hun keuze voor de Tony Chocolonely reep kwamen. Dit experiment toont aan dat het buitenreclame ongelofelijk krachtig is in het beïnvloeden van gedrag, zelfs onbewust! Met de juiste strategieën en creatieve aanpak kunnen we een onuitwisbare indruk achterlaten in het brein van consumenten, wat resulteert in impactvolle aankoopbeslissingen.