Buitenreclame of ‘out of home’ reclame is een van de oudste vormen van reclame. Toch is en blijft het een hele effectieve reclamevorm. Een klassiek medium met oneindig veel creatieve mogelijkheden. Dit komt omdat het buitenreclamelandschap veel verschillende verschijningsvormen kent. Op basis van der campagnedoelstellingen maakt O₂H een voorstel voor de inzet van een specifiek mediumtype en bepaalt vervolgens of een traditionele of juist een programmatic inkoopstrategie het meest effectief is. Voor de overdracht van de campagneboodschap ontwerpt O₂H krachtige visuele content voor het betreffende reclameobject.
Van Abri affiches voor een nationale brand awareness- of introductiecampagne tot een lokale activatie voor een product of dienst in een tot pop up showroom omgebouwde Zeecontainer.
Het doel van O₂H is mensen on the go verrassen met creatieve uitingen.
Zo bereiken we Automoblisiten tijdens het tanken via digitale displays op Shell stations en zetten we juist schoolboards in voor de moeilijk bereikbare Gen Z.
Een bijkomend voordeel van buitenreclame is dat het niet als opdringerig wordt ervaren. Daarnaast kun je het niet wegzappen, omslaan of doorklikken. Hierdoor krijgen mensen de reclameboodschap altijd, bewust of onbewust, mee. In dit blog gaan we het hebben over de meest populaire vormen van buitenreclame.
Reclame in het OV
Gemeenten geven in samenwerking met openbaar vervoerorganisaties verschillende reclameconcessies uit. Dit betreft onder andere de exploitatie van de reclameruimte in de tram en bushaltes. Deze 2 m2 abriposters zijn in verschillende lokale en nationale netwerken in te zetten. Vaak worden deze abrinetwerken in combinatie met de vrijstaande reclamezuilen (Mupi’s, Europanels) aangeboden. Vooral de vrijstaande zuilen worden de laatste jaren steeds meer gedigitaliseerd maar ook in de abri’s verschijnen steeds vaker digitale displays.
In de grote steden van Nederland zijn ook de OV voertuigen te bestickeren, zoals tram, bus en in Amsterdam ook de veerboten. In sommige gevallen is het mogelijk om reclame te tonen op de informatieschermen of op de A3 posters in de voertuigen zelf.
Verder kent het OV veel digitale mogelijkheden op metro- en treinstations. Naast de portrait formaten zijn er de laatste jaren veel innovatieve digitale displays verschenen in afwijkende formaten. Een voorbeeld daarvan zijn de 360 LED displays rondom de kolommen in de hal van het Centraal Station. Bijkomend voordeel is dat er op veel van deze locaties full motion content getoond mag worden.
Reclamezuilen en A0-borden
Vooral wanneer je in een van de grotere steden, zoals Amsterdam of Rotterdam, woont kom je vast wel eens een reclamezuil tegen. Deze reclamezuilen, ook wel plakzuilen of peperbussen genoemd, kom je in Amsterdam tegen op plekken als de Keizersgracht, Leidseplein of bij het Centraal Station.
Reclame op deze zuilen valt enorm op en kan door de ronde vorm vanaf elke richting worden bekeken door voorbijgangers. Ze worden aangeboden als ‘full wrap’. Dat houdt in dat er slechts één adverteerder zichtbaar is per zuil. Je bent dus volledig vrij om de hele zuil te bedekken met jouw reclameboodschap.
Deze traditionele vorm van het plakken van posters komt ook voor in klein formaat op de electriciteitshuisjes, rond lantaarnpalen en onder viaducten. Beide formaten worden in kleine lokale pakketten aangeboden. De posters zijn onverlicht.
Billboards, Gevelreclame en Snelwegmasten
Billboards zijn de grote reclame objecten die langs in – en uitvalswegen staan. Deze manier van adverteren levert doorgaans veel bereik en zichtbaarheid op onder automobilisten. Billboards zijn selectief in te kopen en de campagneperiode is twee weken. Door het formaat van 8m2 komt jouw boodschap krachtig en impactvol over. Deze traditionele billboards verdwijnen echter langzaam uit het straatbeeld en worden vaak vervangen door digitale schermen met een portrait aspect ratio van 9:16, waardoor het aansluit bij het formaat van abri’s en Mupi’s.
Ook de snelwegmasten worden steeds vaker voorzien van digitale panelen en komen in zeer veel verschillende formaten voor. Meestal een landscape of meer vierkante beeldverhouding. In sommige gevallen mag het beeld licht animeren.
Gevelreclame kennen we onder andere in vorm van de tijdelijke steigerdoeken tijdens bouwwerkzaamheden in stadscentra. In dit artikel gaan we echter alleen in op de objecttypen met een permanent karakter. Een vaste locatie die door een exploitant gedurende het gehele jaar aangeboden kan worden. Deze high impact zichtlocaties worden heel divers ingevuld, van digitale displays en LED strips tot enorme geveldoeken. Denk hierbij aan het grote LED scherm op de gevel van de Escape op het Rembrandtplein, de LED strips op The Wall in Utrecht en het enorme geveldoek op kantoorpand Willemswerf in Rotterdam.
Ook zijn er op de gevels van panden aan pleinen, in winkelgebieden van steden en in winkelcentra te vinden. Ook hier mag de content in veel gevallen animeren.
Winkelcentra, supermarkten en tankstations
Naast de abri- en mupinetwerken worden er ook netwerken aangeboden in winkelcentra en supermarkten. Het betreft portrait gemonteerde displays in de winkelpuien, in de winkels zelf en vrijstaande reclamezuilen in de loopgebieden in winkelcentra. Ook op tankstations zijn diplays naast de ingang gepositioneerd. Tevens is het mogelijk om automobilisten 1 op 1te bereiken via de schermen in de pomp.
Schiphol
Schiphol is een poort naar Europa en de rest van de wereld. Alle denkbare doelgroepen zijn op de luchthaven aanwezig. Van jong tot oud, van backpacker tot business man: ze hebben allemaal een goed gevoel bij Schiphol, een vakantiegevoel zelfs. Ongeacht de reden van bezoek. Dat maakt ze gevoeliger voor commerciële prikkels en advertenties. Tel daarbij op dat reizigers relatief lang op de luchthaven verblijven, dat Schiphol precies weet welk type consument zich waar bevindt en dat bezoekersstromen via slimme technologieën continu worden gevolgd en gestuurd. Al deze kenmerken maken Schiphol een unieke locatie voor branding, reclamecampagnes, activaties en productlanceringen. En dat alles met vele verkooppunten op loopafstand. Schiphol media biedt dan ook talloze objecttypen om te communiceren, van billboard tot bagageband. Het gaat te ver om ze in dit artikel allemaal te behandelen, want er zijn al 1100 digitale displays te vinden. Je kunt bij de inzet een keuze maken uit vertrekkende, aankomende of overstappende passagiers, business of leisure reizigers, Nederlands publiek of werknemers op Schiphol. Er zijn objecten zowel voor als achter de douane in te zetten.
Digitaal display Schiphol Plaza
Digitaal display achter de douane
Studenten en Scholieren
Scholieren en Studenten zijn een lastig te bereiken doelgroep die zich niet makkelijk laat grijpen. Het ideale medium om deze jongeren te bereiken zijn de zogenaamde schoolboards. De Schoolboards zijn geplaatst op druk bezochte locaties zoals de aula, kantine en centrale hal van Hogescholen, Universiteiten en MBO colleges. Alle Schoolboards zijn voorzien van een interactieve tag met een NFC chip en QR code.
Schoolboard in centrale hal MBO college
Buitenreclame door O₂H
O₂H biedt naast bovengenoemde vormen van buitenreclame nog verschillende andere opties zoals de inzet van pop-up stores, projecties, taxi- en vrachtwagenreclame, maar ook adverteren in horecagelegenheden. Daarnaast denken wij graag mee over activaties in de openbare ruimte zodat jouw merk nog meer opvalt bij de doelgroep. Wij zorgen voor de juiste boodschap op de juiste plek op het juiste moment. Benieuwd naar wat wij allemaal hebben gedaan? Bekijk dan een van onze cases.